coming to Skye...                         


 

                          | Route 1 | Route 2 | Route 3 | Route 4, Skye at last! | 

                                                                        
ROUTE 3: Ballachulish - The Isle of Skye*


                                                                                                Glenfinnan Monument

  * Voor de beschrijving van dit gedeelte van de route laat ik het woord aan Paul Theroux die in 'Het drijvende koninkrijk ' het traject van    Ballachulish naar Mallaig, (en daarna de oversteek naar Skye) te voet en per trein aflegt. Dat hij dit aartsnieuwsgierig , geconcentreerd luisterend    en kijkend doet, moge uit onderstaande duidelijk worden.....
                                                              

Ballachulish leek op een dal in de Alpen .waaruit alle zachtheid was weggeschuurd -de geveerde bomen en de chalets en de bruine koeien waren van de hellingen gesmeten, en alle zachte glooiingen waren weg geschraapt, totdat het landschap kaal en ruig was, naakt, wachtend op gras en wouden. Het grootste deel van deze Schotse westkust maakte zo'n elementaire indruk -alsof alles was schoongeveegd, en alsof het geheel op vervolmaking wachtte. Voor het merendeel was het hard en onmooi.....

Fort William was indrukwekkend rotsig. Ik begon te denken dat het de meest
spectaculaire kustlijn was die ik tot dusver in Groot-Brittannië had gezien -imposanter dan Cornwall, donkerder dan Wales, wilder dan Antrim. Ik keek er lang naar, en ik kwam tot de conclusie dat ik het eerder woest vond dan mooi, en dat de omvang en structuur verrassend onvoltooid waren. Alles veranderde, afhankelijk van het licht, zoals dat altijd het geval was met kliffen aan de kust; massief was het overal, maar onder een bepaalde bleke belichting leek het landschap moorddadig.

Ik was anoniem in Fort William. De andere bezoekers droegen ook rugzakken, en vettige schoenen en verrekijkers. Vlak boven Fort William rees Ben Nevis op, en voorbij dit plaatje lagen alle kampeerplaatsen van de Hooglanden, dus was het hier vol trekkers en frisse-lucht-adepten, die allemaal druk bij elkaar informeerden naar voetpaden. Het stadje was vol en zag er onaangenaam uit, het stond er bol van de kampeerders, dus veegde ik na de lunch mijn mond af en wandelde ik weg in noordelijke en westelijke richting, langs de spoorlijn, naar de kust. Opnieuw dacht ik: sommige vormen van reizen zijn de vervulling van een fantasie van weglopen.....
 

                                      
                                                                 Langs de spoorlijn naar Mallaig (Ben Nevis)


Het was een schitterende rit naar Mallaig -een van de fraaiste treinritten ter wereld..... Schotland bezat een paradoxale schoonheid -het was zowel prachtig als streng; het was een monotoon spektakelstuk. De stadjes waren saaier dan alles wat ik van mijn leven had gezien, en de omringende bergen waren heel woest. Wat ik zag, vond ik mooi, maar ik verlangde er steeds weer naar te vertrekken..... Ik koos een andere zitplaats toen we langs de oever van Loch Eilt reden. Hoge bergen rezen op in het westen, en er waren nog meer lochs. Enkele bergen waren negenhonderd meter hoog, en sommige lochs waren driehonderd meter diep (Loch Morar, een paar kilometer verderop, was zelfs nog dieper). We reden over het viaduct van Glenfinnan -het liep in een bocht en was lang en had Romaanse bogen, en het stond aan het noordelijke uiteinde van het glanzende, zwarte water van Loch Shiel, dat ook weer aan de voet van zulke ruige bergen lag. Het was hier buitengewoon leeg..... Grote varens groeiden op de voorgrond, en er stonden wat bomen in smalle, luwe kloven, buiten de wind, maar mensen waren er niet. De westerstormen hadden de aarde van de meeste hellingen weggewaaid. Het was een hard en beeldschoon landschap. De schoonheid speelde een bijrol; je moest een harde zijn om hier te kunnen wonen.

De eilanden voor de kust -Rhum, Eigg, Muck en Canna- droegen namen die leken op gerechten van een gebrekkig gespeld menu. De Sgurr of Eigg tekende zich tegen de hemel af als een tomahawk. En nu strekte zich over vijf kilometer een dal met groene velden uit tot aan de Sound of Sleat -en boven de trein waren bergen die uit gebarsten rotsgesteente bestonden, en plekken paarse hei. Plotseling zag ik, tegen de zon in, het silhouet van een paard dat stond te grazen aan zee..... Die avond staarde ik uit het raam naar de bizarre bergen op Skye. Ze waren scherpgetand, fantastisch en hoog als pieken in verhalen over draken. Dat waren de Cuillins, en door hun vreemde vormen leken ze onbeklimbaar.....
 

                       
                                                                                       Mallaig, veerboot naar Skye

De boot voer langs nog meer van die afgelegen huisjes. Het getuigde van Schotse onafhankelijkheid en stoerheid dat mensen bereid waren te wonen in zulke moeilijke omstandigheden. In heel Groot- Brittannië konden geen huizen zijn die minder bereikbaar waren dan deze stulpjes aan de kusten van de Western Isles. De Schotten hier kozen een afgelegen richel of een eenzaam stuk kust, en dan bouwden zij daar een huis van natuursteen, en sloten de wereld buiten.

De kust had diepe inhammen en hoge kliffen, en was zo steil dat het effect was dat reizigers op specifieke plaatsen werden geconcentreerd. Op deze boot bijvoorbeeld. Of op bepaalde wegen in de dalen. Of in Fort William en Oban en Mallaig. In Engeland en Wales werden mensen al spoedig geabsorbeerd door het platteland, en de kustplaatsen konden een heel lege indruk maken. Hier in Schotland echter waren het land en de steile kusten afwijzend, en dus reisde iedereen langs enkele routes; en ze hadden altijd langs die routes gereisd.....
      

                  
                                                                                                Oversteek naar Skye


Route naar Skye (via Mallaig)   :   Via de A82 naar Fort William
                                                     A830 naar Mallaig
                                                     Oversteek naar Armadale (Skye), ca. 30 min.

                             Landschap   :   Ben Nevis (Fort William), Loch Shiel (Glenfinnan
                                                     Monument en spoorwegviaduct), uitzicht op de
                                                     Binnen-Hebriden

                                  Afstand   :   Ca. 93 km
                               Overtocht   :  
Caledonian MacBrayne,
                                                     Hebridean and Clyde Ferries

 

    
   
info...


'Het drijvende koninkrijk '   - Paul Theroux
Copyright (c) 1983 by Paul Theroux/CapeCod ScrivenersCompany
Nederlandse vertaling: Tinke Davids
Copyright Nederlandse vertaling (c) 1991
b.v.
Uitgeverij De Arbeiderspers/Tinke Davids
ISBN 90 295 4893 2/CIP

                                                                                                                                                         
                                    

                                 
 
                                                                                                                       Route 4...