Cees Sleven
/// Homepage
Het dakgewelf van Norwich Cathedral is
versierd met duizend 'stenen snapshots',
meer dan welke andere
kathedraal in de christelijke wereld dan ook. Zij vormen een
verbazingwekkende
verzameling van laat-middeleeuwse beeldhouwkunst. Zij laten
een grote verscheidenheid aan onderwerpen zien en de
meeste van hen vertellen
een verhaal. Het betreft een van de grootste collecties bijbelverhalen
in steen die de
hele lengte van het schip, van Schepping tot Laatse Oordeel beslaat.
Naast het leven
van heiligen vindt men ook de
geheimzinnige 'Green Men' die gluren vanuit hun groen
gebladerte en andere angstaanjagende kreaturen, vreemde
wezens, half mens, half
beest. Gebaseerd op de mysteriespelen uit de straten van Norwich geven
zij ons een
uniek
kijkje in de middeleeuwse psyche en zijn een enorme bron van informatie
over
hoe onze voorouders de wereld
bekeken. Gevoelig gebeeldhouwd, tonen zij met veel
humor de wisselwerking tussen de verschillende niveaus van de
agrarische samen-
leving van boeren en herders en de Bijbelse wereld. Pausen en
bisschoppen tuimelen
in de
mond van de hel, wasvrouwen schelden schelmachtige dieven achterna.
Muzikanten
en ambachtslieden, soldaten
en fijne dames bevolken de gewelven naast draken en
acrobaten, engelen en eenhoorns. Allen maken deel uit
van de opsmuk waardoor de
middeleeuwen zo beroemd zijn. De gewelven van het schip, de transepten
en het
klooster
zijn verlevendigd met de zorgen en obsessies van een samenleving. Zo
probeerde men
een verklaring te
vinden voor rampen als de pest, storm en hogersnood. Men gebruikte
de Schriften en de levens van heiligen om
deze gebeurtenissen te interpreteren en geven
ons, pelgrims van de 21e eeuw, een uniek inzicht in een wereld
die zowel kleurrijk als
rampzalig was, maar zeker nooit saai.
Photo's on this page © Paul Hurst