| Tussen Lahn en Gelbach
| Mijn droombeeld achterna
| De lachende Engel
|
| Pelgrim naar het
"Nieuwe Jerusalem"
| "Een glaasje water,
my Dear?" | Epiloog |
Een bezoek aan de benedenloop van
het romantische riviertje de Lahn,
dat de zuidelijke begrenzing vormt van het laaggebergte van het
Westerwald
met het middelgebergte van de Taunus. De Lahn is een van de mooiste
zijrivieren van de Rijn en kronkelt zich, net als haar romantische
zuster
de Moezel, met vele bochten door het bosrijke landschap van heuvels en
dalen.
Haar benedenloop, van Limburg naar Lahnstein, heeft vele grote geesten
in
verrukking gebracht, van Goethe tot Dostojewski. "Een verbazingwekkend
samengaan van berg en dal. Ik heb zoiets nog nooit aanschouwd",
zou de laatste over deze landstreek hebben gezegd. Als uitvalsbasis
kies ik het dorpje Gutenacker in de Duitse deelstaat Rijnland-Palts,
slechts 161 inwoners groot, waar je nog persoonlijk welkom wordt
geheten door
Herr Ortsbürgemeister... Ik bezoek de fraaie vakwerkstad Limburg a/d
Lahn
met zijn machtige Dom en de vele mooie stadjes in de omgeving.
De stille droom van de natuur wil ik ervaren in het romantische
Gelbachtal.
Hopelijk zal mij ook deze keer het gouden herfstlicht mij weer
vergezellen...
Tussen
Lahn en Gelbach, woensdag 24
oktober
Bijna is
het zover! Goudgele herfstkleuren lokken mij dit keer naar het
zuidelijk deel van het Westerwald in
Duitsland, een streek ten oosten van Koblenz die begrenst wordt door
het schilderachtige riviertje de Lahn.
Opnieuw ga ik op zoek naar de geschiedenis en rijke cultuur van dit
gebied met zijn middeleeuwse stadjes
met hun fraai versierde vakwerkhuizen en met zijn beboste heuvels
waarop slechts zelden een kasteel of
burcht ontbreekt. Langs dit alles kronkelt de Lahn zich richting
Lahnstein waar het uitmondt in de Rijn. Ik ga
mij laten imponeren door de Dom van Limburg met zijn 7 torens die al
van ver zichtbaar zijn en hoog uitsteken
boven de nauwe steegjes van de oude binnenstad. Als
uitgangspunt voor mijn verblijf heb ik gekozen voor het
dorpje Gutenacker, een gemeenschap van slechts 161 zielen, waar de
reiziger nog persoonlijk wordt verwel-
komd door Herr Ortsbürgermeister! Het dorp is gebouwd rondom een
groot basaltblok dat hier aan de opper-
vlakte komt en in de volksmond "Kipp" wordt genoemd. Met uitzicht
op de Lahn en tegenover het Gelbachtal
logeer ik in een klein familiepension met de toepasselijke naam "Haus
am Kipp". Ik zal door
het Gelbachtal
trekken, een van de meest idyllische dalen van het Westerwald en
misschien na afloop het gevoel van heimwee
kunnen delen met de bewoners die rond 1850 noodgedwongen hun
bezittingen moesten verkopen en de over-
tocht naar Amerika waagden als boer of goudzoeker. De goudzoekers
werden omgebracht door de indianen,
de boeren kwamen tot zekere welstand. Maar altijd bleef het verlangen
naar hun mooie Gelbachtal... In ieder
geval ga ik daar intens de herfst beleven, ongeacht het weer, en wil ik
mijn belevenissen weer graag met jullie
delen! Wordt vervolgd...
Gutenacker,
Rheinland - Pfalz / Duitsland
Gutenacker, Haus am Kipp
Mijn droombeeld
achterna, dinsdag
30 oktober
Er zijn van die plaatsen op deze aarde, die een warm plekje in je hart
innemen zonder dat je er ooit echt
geweest bent. Of die je denkt beter te leren kennen door er
bijvoorbeeld langere tijd te verblijven. Plaatsen
als een soort liefde op het eerste gezicht. Onaangekondigd omringen zij
je, tonen zich van hun beste kant,
maar laten je korte tijd later verward en met een leeg gevoel weer
achter. Daarmee scharen zij zich in de
rij van plaatsen waar je niet aankomt na een lange, vermoeiende reis,
maar waar je je bestemming verlegt
om daarmee je droombeeld steeds verder voor je uit te schuiven. Niet
uit verveling, waardoor je plotseling
van koers verandert (in de hoop een eigen wereld te scheppen, overtuigd
dat alles even fantastisch wordt),
maar eerder uit berekening, in de wetenschap dat het op een goede dag
ook eens verkeerd zou kunnen
uitpakken. Alleen al dit besef houdt je alert en bepaalt mede de keuze
van je bestemming.....
Ik trek een rechte lijn van Doesburg naar het dal van de Lahn en zet
mijn navigatie op “secundaire wegen”
als ik vanochtend in alle vroegte vertrek. De langste route, de meeste
tijd. Ik veroorloof mij dit grote aantal
kilometers dwars door de Eifel en kies bewust voor deze “verspilling”
van brandstof, want door de lange rit
raakt je hoofd leger en leger,en wordt er plek gemaakt voor nieuwe
indrukken. De herfst toont zich ditmaal
van zijn grimmige kant: Nevelflarden veranderen al snel in donkergrijze
regenwolken en als de wind eenmaal
opsteekt, huilen de bomen kletsnatte herfstbladen. Groot is het
contrast met de behagelijkheid interieur van
de auto. Het celloconcert van Elgar via de radio past wonderwel bij
deze sfeer van vergankelijkheid. Ik kies
bewust voor de route naar Altenahr via het dal van de Liers, misschien
wel het mooiste stukje van de hele Eifel.
Dorpjes waar de tijd lijkt te hebben stilgestaan, waar de seizoenen het
nog voor het zeggen hebben. De
Liersbach glinstert in het eerste aarzelende zonlicht, want plotseling
is daar dan toch de zon die de herfst-
kleuren fel doet oplichten tegen de altijd groene naaldbossen. Ik volg het
riviertje de Ahr van Altenahr naar
Ahrweiler. Ook deze keer weer. Maar het Ahrtal oogt vermoeid. De
druiven zijn weer van de hellingen, de
laatste verkleurde wijnbladeren hangen mistroostig aan de kale stokken.
Ook de toeristen zijn weggetrokken,
het lange seizoen is ten einde, de oktoberfeesten voorbij. Toch neem ik
twee flessen Ahrwijn mee naar huis,
om de herinnering aan dit bijzondere dal met zijn noordelijkste
wijnbouw levend te houden.
Ahrweiler / Eifel,
Ahrtor
Laat in de middag kom ik aan op mijn bestemming, in Gutenacker, een
vlekje hoog boven het dal van de
Lahn, op de grens van het Westerwald en de Taunus. Slechts 161 inwoners
telt het. De oude huizen,
sommige met het karakteristieke vakwerk, schurken zich tegen de “Kipp”,
een machtige basaltblok dat hier
uit de hoogvlakte steekt. Heel begrenst allemaal en heel
overzichtelijk. Het uitzicht vanuit mijn hotelkamer is
een panoramafoto: Links sluit de “Kipp” het beeld af met daarachter de
kleurende bossen van het Westerwald,
rechts het blauwgrijze luchtperspectief van de Taunus. En daar
tussendoor slingert de Lahn zich een weg door
het nauwe dal, dat in herfsttooi onbeschrijfelijk mooi is. De late
najaarszon kruipt weg achter de kaler wordende
takken en het bos wordt in diepe slaap gewiegd. De avond valt snel en
alle kleur wordt tot zwart. Eerst nog
schoorvoetend, maar al snel bij honderden, ontsteken zich de lichtjes
als trillende sterretjes. Niet in keurige
rechte lijntjes, maar achteloos over het heuvelland uitgestrooid. Dit
is het moment dat de magie aan zet is,
dat het schemerland tot leven komt bij het schijnsel van de maan. Het
fluistert tussen het basalt op de heuveltop
en het ruist rondom de open plekken in het bos. Ik krijg vanavond
bezoek in mijn nederig hart, van hen die al lang
niet meer onder ons zijn. Zij schreven over dit herfstig schemerland,
dat naar binnen gluurt door het vensterglas.
Ik sluit de terrasdeur zorgvuldig en trek de gordijnen dicht. Willoos
laat ik mij meevoeren op flarden van mist,
over het water, door het herfstig bos…..
Gutenacker op de grens van
Westerwald en Taunus
HERFSTDAG
Het is tijd, Heer. De zomer was groots.
Leg uw schaduw op de zonnewijzers
en maak in ’t veld de winden tomeloos.
Beveel de laatste vruchten vol te zijn;
geef hun nog twee zuidelijker dagen,
dring op hun voltooiing aan en jaag
de laatste zoetheid in de zware wijn.
Wie nu geen huis heeft, bouwt er geen meer.
Wie nu alleen is, zal het lang nog blijven,
zal waken, lezen, lange brieven schrijven
en rusteloos in lanen gaan, heen en weer,
als winden bladeren voorwaarts drijven.
- Rainer
Maria Rilke
Herfstmorgen in Gutenacker
De lachende Engel, woensdag 31 oktober
Door de indrukken van gisteren slaap ik een gat in de nieuwe dag en zie
nog net hoe een oranje zon zich
verheft boven de nevel die als volle melk in de dalen ligt. Mijn
rotspunt vangt het eerste zonlicht en kijkt met
heldere blik op de bleke wereld rondom. Ik waag mij aan een vroege
wandeling in deze schimmigheid en
ervaar het dorp waar ik te gast ben als totaal verlaten. Niet de
geringste beweging, geen geluid te horen.
De natte bomen doemen als spookgestalten op uit de mist. Maken in mijn
verbeelding een beleefde buiging
wanneer ik passeer om daarna gelaten de ontwikkelingen van deze dag af
te wachten. Wordt het een zich
schrap zetten tegen de wind die aan de laatste bladeren rukt, of wordt
het een zich voor de laatste maal
koesteren in de herfstzon met de kruin fier in de blauwe lucht?
Het duurt nog tot laat in de ochtend tot het panorama van hoog en laag
zich weer helder voor mij ontvouwt.
Onder een strak blauwe hemel, jawel! In Obernhof bezoek ik de
kloosterkerk van Arnstein, hoog gelegen
boven de Lahn. Ik betreed de kerk door het paradijs, het voorportaal,
en word welkom geheten door een
engeltje met een hemelse glimlach op het gezicht. Een vrome glimlach,
maar ook ’n tikkie brutaal. Waar-
schijnlijk meegekregen uit het paradijs waar het vandaan komt.
Blijkbaar heeft dit engeltje niets op met
de onrustige, lawaaierige wereld die ik mee naar binnen breng. “Til er
toch niet zo zwaar aan! Kom binnen
en ervaar dat je verwacht wordt en wees welkom!” Zonder schroom
fotografeer ik vervolgens het kerkinterieur
met het fraaie altaar, en natuurlijk het engeltje. Hoef ik nou eens ’n
keer geen “say cheese” te zeggen…..
Klooster Arnstein
in Obernhof
Klooster Arnstein
in Obernhof,
hoofdaltaar
Voorporaal
De rit
door het Gelbachtal naar Montabaur is van een betoverende schoonheid.
Licht en
donker
wisselen elkaar af in een caleidoscoop van kleuren. Geel, brons en goud
kleuren de heuvels rondom,
de lariksen strooien met oranje. Het zonlicht geeft een prachtig reliëf
aan de omgeving. Ik heb ogen
te kort voor al dit moois, want het draaien en keren op de smalle
dalweg vergt alle aandacht. Dat dit
een dodenweg is, bewijzen de kruizen langs de kant die de vele
ongelukken markeren die hier gebeurd
zijn. Als uit het niets verschijnt plotseling de mededeling “pas op” op
de display van de auto. Nog niet
eerder gezien. Instinctief minder ik gas als ik een scherpe bocht in
stuur. Meen ik een lach te horen?
O ja, engelen bestaan dus toch…..
De Gelbach
Montabaur
is de centrumplaats van de zuidelijke Westerwald regio. Een romantische
oude stad met
haar vakwerkhuizen, smalle straatjes, een oude stadsmuur en het van
verre zichtbaar slot. Ik begin mijn
stadswandeling in een rokerig café aan de grote Markt. Een milchkaffee.
Ik hou niet van sterke koffie.
De sfeer is gemoedelijk, want het is lunchtijd. Plots ontstaat er
consternatie aan de voordeur wanneer
er zich een huilende vrouw meldt met twee kleine kinderen aan de hand.
De neus in bloederig verband
en overduidelijk twee blauwe ogen. Een van de cafébezoekers ontferm
zich over de sjofel geklede,
snikkende kinderen die zich als in een roes gedwee laten meevoeren. Ook
al zit ik achter in de zaak,
ik voel me ongemakkelijk met de situatie. Ik reken snel af en
onwillekeurig wordt mijn blik getrokken
naar de fotootjes van mijn eigen kleinkinderen in mijn geopende
portemonnee. De aanblik van die
huilende kinderen neem ik mee naar de St. Peter in Ketten kerk wanneer
ik voor een levensgrote Madonna
met Kind sta. Moeder en kind stralen een serene rust en vrede uit. En
dat al sinds ca. 1450. Ik wens mijn
lachende engeltje zijn waarschijnlijk eerste cafébezoek toe. Ook daar
is werk aan de winkel…..
Montabaur, Vorderer Rebstock
Voermanskapel
St. Peter in Ketten (12e - 14e
eeuw)
Maansikkelmadonna
(ca.
1450)
Schwedentoren aan de stadsmuur
Voor ik mijn plekje am Kipp in Gutenacker
weer opzoek, rij ik nog even langs het Lahnblick, een
hoog punt boven de Lahn, waar mij vanochtend het uitzicht benomen werd
door nevelflarden die
als geesten door het dal trokken. Hier maakt de Lahn een grote meander
die mijn toch niet slechte
richtingsgevoel danig in de war brengt. Het late herfstlicht op de
heuveltoppen rondom brengt mij weer
snel in de juiste positie. Terwijl het langzaam beneden me donker wordt
, neemt het herfstbos vol vuur afscheid
van deze zonovergoten dag.
Lahnblick
Na terugkeer
wentel ik mij in de goede zorgen van mijn gastheer. Samen
proosten wij op het goede
leven met een glas Rioja, waarna hij een
overdadige broodmaaltijd voor mij tevoorschijn tovert. Deze chef,
hij
kan het koken niet laten. Enthousiast vertelt hij over zijn
kookavonturen in Andalusië tijdens grote jacht-
partijen voor Duitse
notabelen. En dat de Rioja daar onder de Spaanse zon beter smaakt dan
thuis.
Een verhaal dat overloopt van heimwee. Ook zijn er nieuwe gasten
aangekomen. Ik roem het fraaie uitzicht.
Het is eruit voor ik mij
realiseer dat zij op de binnenplaats uitkijken….. Lucky me!
Pelgrim
naar het
"Nieuwe Jerusalem", dondersdag
1 november
Deze dag
heb ik uitgekozen voor een bezoek aan de stad Limburg a/d Lahn met zijn
imposante Dom
en zijn vele karakteristieke, middeleeuwse straatjes in het oude
centrum. Maar daar gaat tijdens het ontbijt
een waarschuwing van mijn gastheer aan vooraf: Vandaag is het
Allerheiligen in Rheinland-Pfalz, maar
in Hessen is het een gewone werkdag en dus zal Limburg volstromen met
winkelend publiek. Er zal geen
parkeerplekje meer te vinden zijn en bij het zoeken naar die ene vrije
plaats zal de sfeer ronduit agressief zijn.
Met de stadsplattegrond naast mijn ontbijtbord uitgespreid, is dit niet
een echt fijn begin van wat toch een
hoogtepunt moet worden van mijn bezoek aan deze streek. De schoonzoon
brengt redding door het idee te
opperen om met de trein te gaan en wil, na mijn instemmend geknik, zijn
positieve bijdrage beklinken met een
glaasje champagne. Waarschijnlijk ook uit een zeker schuldgevoel om het
gekookte ei dat hij gisteren voor mij
verprutste. De dag is al zeker een uur oud, maar toch bedank ik beleefd.
Na het ontbijt kom ik niet echt snel weg, want ik moet eerst mee naar
de gewelvenkelder waaraan mijn gast-
heer twee jaar heeft gewerkt om deze om te toveren tot een
ontvangstruimte voor groepen. Ook deze ochtend
verwacht hij een gezelschap voor het ontbijt en men is druk doende de
laatste voorbereiding hiervoor te treffen.
Zo te zien zal het de gasten aan niets ontbreken. Een prominente plaats
wordt ingenomen door een waterput
waarin zich een bron bevindt. Verder is de inrichting van deze
13e-eeuwse kelder typisch Duits. Meneer geniet
duidelijk van mijn belangstelling…
Balduinstein, Bahnhof
Een klein
uur later sta ik op het stationnetje van Balduinstein, zo weggenomen
uit de Faller modelbouw
catalogus. Ik ben weer even terug op de
treinbaan uit mijn jongensjaren en geniet van de hele entourage
om mij
heen. Van de seinpalen en van de overwegbomen die hier nog met de hand
bediend worden.
Van de opschriften en uithangborden die ik ook op mijn
eigen stationnetje Zindelstein plakte. Alles is weer
van plastic om mij
heen en ook de bomen zijn weer groen! Het gras is van strooimateriaal
en mijn vader
stapelde persoonlijk de stukken zachtboard op tot heuse
rotspartijen. De andere wachtende passagiers
op het perron staan in
stokstijve houding op hun doorzichtig, kunststof sokkeltje… De
betovering wordt
verbroken als de enige aanwezige spoorwegbeambte
streng de ketting laat zakken en ons toegang geeft
tot het overliggende
perron. In de trein wordt mij omstandig uitgelegd hoe ik een kaartje
moet kopen in de
automaat: Nach Limburg -hin und zürück- zweiter
Klasse, voor € 4,40. Voor ik op mijn plaats zit, is de halve
rit al
voorbij, maar mij ontgaat niet dat sinds de invoering van deze
kaartjesautomaten in de trein vooral de
kleinere stations een kommervol
bestaan moeten leiden. Dichtgetimmerde ramen en afbladderende gevels.
Graffiti over de volle breedte. Planten die metershoog tussen de tegels
en de sporen groeien. Kon ik zelf nog
maar eens zo’n stationnetje in
elkaar plakken…
De
Dom van Limburg a/d Lahn, gewijd aan de HH. Georgius en Nicolaas
In Limburg
voeg ik mij in de rij van romantici die al sinds het begin van de 19e
eeuw de machtige
Dom van de HH. Georgius en Nicolaas bezoeken. Dit
schilderachtige samenspel van natuur en
architectuur, zo indrukwekkend
gelegen op de rots boven de rivier de Lahn. De zeven
torens,
in aantal overeenkomend met het getal van de sacramenten,
moeten dit “Nieuwe Jeruzalem”
symboliseren. Omdat er nog een dienst
gaande is wachten de bezoekers op het Domplein en
vanaf een bankje heb
ik zicht op het gedrongen front met gevel en westelijke torens. Het is
een
indrukwekkend geheel en ziet er uit als een burcht. Ik start mijn
met veel moeite gedownloade audiotour,
maar het luisteren wordt mij
onmogelijk gemaakt omdat de zware klokken beginnen te luiden. Hetzelfde
gebeurt mij even later nog een keer als in een volgend hoofdstuk het
orgel begint te spelen. Leve de
nieuwe media, ik pak wel een folder…..
Heb geen klein geld, pak toch de folder en draag deze zonde
mee de kerk
rond. Het interieur is ruimtelijk en in de voortdurende wisseling van
licht en schaduw lijkt de
ruimte weidser dan de feitelijke maten van
het grondplan. De muurschilderingen behoren tot de meest
uitgebreide en
best geconserveerde versieringen uit de 13e eeuw in Duitsland. Ik vind
het prachtig.
Ik zie ook hoe zonden gestraft worden en bij het verlaten
van de kerk maak ik mijn misstap snel goed
door bij de
maansikkelmadonna met groot geld voor iedereen een kaarsje te branden.
Dit wordt gelukkig
in dank aanvaard, want even daarna valt een felle
bundel zonlicht door de hoge vensters.
Het is het laatste zonlicht van
vandaag.
Limburger
Dom,
zuidertransept
Kantelaaf
met stichter Konrad Kurzbold Barokke
Madonna op de maansikkel
Zuil aan de graftombe Konrad Kurzbold
Er staat een gure wind en het begint te regenen als ik afdaal
naar de stad. Voor het eerst komt
de paraplu tevoorschijn. Het
winkelend publiek is verdwenen als sneeuw voor de zon. De smalle
straatjes met hun glimmend natte hobbelkeitjes zijn helemaal van mij.
In de ene hand mijn paraplu,
in de andere hand maakt mijn camera
overuren. Wanneer het vakwerk mij voor de ogen begint te
draaien zoek
ik het station weer op voor de boemel terug naar Balduinstein. Ik rij
terug naar Guten-
acker onder een loodgrijze lucht waartegen de kleurende
beuken en berken prachtig afsteken.
In het bos jaagt de wind de
plakkende bladeren in een oneindige dans op grote hopen, rusteloos...
onstuitbaar…
>
Bischofsplatz
> Römer 2-4-6, oudste
vakwerkhuis (1289)
>
Dom
> Limburger Schloss
Op mijn
rots staat een bankje. En een boom met de kruin afgewend van de wind.
“Betreden op
eigen risico” staat er te lezen. Ik zou niet durven nu de
avond valt. De kat –op zoek naar prooi-
heeft er maling aan. Heeft
immers 7 levens. Ik leef met 7 hoofdzonden waaraan ik als pelgrim nog
eens fijntjes herinnerd werd bij het passeren van het “Haus der sieben
Laster” op mijn weg naar de
Dom van Limburg. Je kunt niet alles hebben…
"Een glaasje
water, my Dear?", vrijdag
2 november
Bad
Ems gezien vanaf de Bäderlei
Jaques Offenbach
Dostojevski
Vandaag heb ik de beroemde Russische schrijver Dostojewski ontmoet! Nou
ja, een glimp
van hem opgevangen. Hij schijnt hier in Bad Ems in Hotel Algier te
logeren, waarschijnlijk
een stuk chiquer dan mijn armzalige zolderkamer in de Bahnhofstraße.
Maar mij hoor je niet klagen.
Niet over het gefluit van de locomotieven of over mijn steenharde
zeewieren matras. Nee,
zelfs de stank van de plee is te verdragen in de wetenschap dat ook ik
deel uit maak van dat grote,
bonte gezelschap dat hier de geneeskrachtige werking van het bronwater
ondergaat. Zien en gezien
worden is hier het motto! Ik heb al veel beroemdheden aan mijn lijstje
kunnen toevoegen, zoals Tsaar
Alexander II, Kaiser Wilhelm I, Koning Karl van Württhemberg en Koning
Leopold I van België. Zes jaar
geleden, in 1870, was ik hier ook en heb mij toen een bezoek
gepermitteerd aan de prachtige Kursaal
waar Jacques Offenbach een uitvoering gaf met zijn Parijse Ensemble.
Maar in de eerste plaats ben ik
hier natuurlijk voor mijn gezondheid. En dat betekent vroeg op. Om 6
uur, nog voor het ontbijt, begeef ik
mij naar de bronnenhal waar ik op strenge aanwijzing van mijn
behandelend arts een aantal glazen
bronwater drink die mij worden ingeschonken door bedrijvige
dienstmeisjes, in een glas met mijn
persoonlijk nummer erop. Intussen praat ik, met het glas in de hand,
met de omstanders voor zover
deze niet staan te dringen in de eerste rijen vooraan bij de bron. Het
liefst doe ik dit op de promenade,
niet te ver weg, want ik blijf graag naar de muziek uit de hal
luisteren. Dan ga ik ontbijten en wat rusten.
Aan het begin van de middag ga ik eerst baden en dan volgt de
middagmaaltijd, vaak in hetzelfde
restaurant waar ik mij dan probeer te houden aan de vermanende woorden
van mijn arts om mij zeer
te matigen met vette meelspijzen, pasteien en dergelijke. Na mijn
middagdutje ga ik genieten van de
schoonheid van de natuur.
Bad Ems, voormalige hotels en pensions voor de
badgasten
Kurhaus
Russisch-Orthodoxe Kerk
Ik neem het rotspad naar de Bäderlei, 280 meter omhoog, en klim via de
Mooshütte naar de nieuwe
Konkordiaturm vanwaar ik een magnifiek uitzicht heb over Bad Ems. Ik ga
dit wild-romantische pad
te voet en zal regelmatig ingehaald worden door dames en heren op
ezeltjes die voortgedreven worden
door een ezeldrijver in zijn blauwe boerenkiel. Maar hoe wij ook omhoog
gaan, dit uitstapje hoort bij het
standaardprogramma van elke kuurgast. Bij elke bocht heb ik weer een
nieuwe, grandioos uitzicht op de
omgeving. En misschien zie ik wel kabouters als ik de
Heinzelmannshöhlen passeer! Als tenminste de
nieuwsgierigheid van de mensen ze niet verjaagd hebben uit hun
ondergrondse rijk…
Heinzelmannshöhlen
op de Bäderlei
Ik loop het pad voorzichtig vanwege de vele losse stenen onder de deken
van herfstbladeren. Op het
hoogste punt beklim ik de uitkijktoren. Hier blaast de huilende wind de
bladeren in mijn gezicht waardoor
ik maar even kan blijven, om daarna weer aan de afdaling te beginnen. Na terugkomst
in de late namiddag
zal zich het ritueel van het bronwater herhalen. Op de klanken van het
orkest 7 glazen in de morgen en 7
glazen in de middag, op doktersadvies nog aangevuld met pastilles die
de zuivere mineralen bevatten.
Gewoon in de mond laten smelten. Lekker is anders… O, wat zal ik een
moeite hebben om bij het avond-
eten het doktersadvies om mij te matigen niet in de wind te slaan!
Bad
Ems, Kurhaus
Mooshütte op de Bäderlei
Konkordiaturm
op de Bäderlei
(280 m)
Klik nu op
de onderstaande
thumbnails om in een nieuw venster de 3D-foto's
te openen
die ik op mijn wandeling op de Bäderlei te Bad Ems heb gemaakt. Voor
het diepte-effect
is wel een rood - cyaan brilletje nodig, dat ik desgewenst graag
toestuur. Meer weten over
mijn 3D-fotografie? Klik hier!
Die maaltijd gebruik ik in de Burghof, terug in Gutenacker.
Hertenragout met huisgemaakte
Spätzles. De dokter weet me hier toch niet te vinden… Ik lees aan tafel
in het dagboek van
Dostojewski over de heilzaamheid van de kuur, zijn bewondering voor de
hardwerkende dienst-
meisjes en natuurlijk over de schoonheid van het landschap: “Wat is
Zwitserland, wat is de
Wartburg in vergelijking met dit laatste stukje van de route naar Ems?
…Het stadje Ems ligt
in een diep ravijn tussen beboste heuvels… Tegen de rotsen (de
schilderachtigste ter wereld)
is het stadje gelegen. Er zijn wandelpromenades en parken – en alles is
er even lieflijk.”
Interessante man die Dostojewski, zou toch eens wat meer van hem moeten
lezen…
Aan de tafel tegenover mij heerst grote vrolijkheid. Een hele familie
is uit eten. Opa, oma en
diverse kinderen met aanhang. En ook twee hele kleintjes die het
onbetwiste middelpunt van het
gezelschap zijn. In de armen en op schoot bij opa en oma terwijl de
anderen zich kostelijk amuseren.
Opa werpt mij een trotse blik toe. En opeens
verlang ik vreselijk naar huis…
Burghof in Gutenacker
Epiloog, zaterdag 3 november
Als ik dit schrijf is het alweer een dag geleden dat ik voor de laatste
keer de deur
van mijn kamer met de fraaie naam “Boarglippse” achter mij
dicht trok. De vier kamers
daar in het “Haus am Kipp” dragen alle oude
familienamen, eigenlijk familie bijnamen.
Die van Glippse is van de oude
bewoners van de Berghof. Het afscheid was hartelijk,
ik beloofde snel
terug te komen naar dit unieke plekje op de grens van het Westerwald
en
de Taunus. Dan verlaat ik Gutenacker over dezelfde hoogvlakte waarover
ik gekomen ben.
De nieuwsgierigheid van de aankomstdag heeft inmiddels
plaatsgemaakt voor een schat aan
mooie, nieuwe ervaringen, maar ook voor
een gevoel van een lichte weemoed, als ik in natte
regenslierten afdaal
naar de Lahn. Een roofvogel in glijvlucht begeleidt mijn vertrek. Als
route
naar de Autobahn kies ik nogmaals de bochtige weg door het
Gelbachtal. Draaien en keren,
ik snij met de wielen door diepe plassen.
Nevels vallen van de hellingen omlaag en ontnemen
mij bijna het zicht.
Kenneth Leighton’s suite “Veris Gratia” begeleidt deze indrukwekkende
scene.
Mistig bruin en oker tegen het donkere groen van hoog opgaande
naaldbomen. Hobo tegen cello
en lage strijkers. Hoop en weemoed. Mijn bezoek aan het
Westerwald komt tot een climax:
Muziek, landschap en kleuren versmelten
tot één groots geluksmoment. Hier wordt mijn stille
droom van de natuur
alsnog werkelijkheid…
Dan wijkt het bos en klim ik naar de open vlakte. Ik laat het in alle
eenzaamheid achter waar
het zich zal voorbereiden op de komende winter…
Plotseling is de magie verbroken als ik mij
invoeg in het opstuivend
regengordijn van de Autobahn. In het kleurig herfstboeket dat ik voor
mijn Mieke meeneem liggen alle fijne herinneringen aan de afgelopen
dagen…
“Es treibt der Wind im Winterwalde
Die Flockenherde wie ein Hirt,
Und manche Tanne ahnt, wie balde
Sie fromm und lichterheilig wird,
Und lauscht hinaus. Den weißen Wegen
Streckt sie die Zweige hin – bereit,
Und wehrt dem Wind und wächst entgegen
Der einen Nacht der Herrlichkeit“.
“Advent“ – Rainer Maria Rilke
Met dank aan allen die
mijn reisverslagen met interesse gelezen hebben!
Info: www.haus-am-kipp.de
Foto's werden
gemaakt met een Samsung L100 digitale camera
Baseck Inc./Marco
Polo
Productions - © Timeflyer 2012